De som van alle angsten

Je kent het gevoel wel. Een onbestemd gevoel dat er iets gaat gebeuren waar jij onderdeel van bent, maar waar jij geen onderdeel van wil zijn. Dit gevoel komt vaak naar boven voordat je een sollicitatiegesprek hebt, een functioneringsgesprek, wanneer je nieuwe mensen ontmoet of wanneer er een aanslag is gepleegd. Er gaan doemscenario’s door je hoofd, je gaat je druk maken, je wordt nerveus en je gaat zweten. Kortom, je voelt angst. Heel vervelend, maar tegelijkertijd ook heel natuurlijk.

Verwoeste stad waar angst heerst

Wat is angst? In De Dikke van Dalen staat de volgende omschrijving: ‘gevoel van beklemming, vrees, onveiligheid of onzekerheid: iets met angst en beven tegemoetzien er erg tegen opzien, het vrezen’. Bovenstaande gevoelens hebben te maken met de toekomst. Je vreest wat er gaat komen. Vanwege de verwachting dat er iets gaat gebeuren wat moeilijk of eng is of iets waar je onzeker over bent. Het heeft veel met controle te maken. De toekomst is onzeker wat spanning kan opleveren.

Geschiedenis van angst

In een eerdere blog ‘Hoe de evolutie ons beter kan leren omgaan met stress’ legde ik uit dat stress onderdeel en zelfs noodzakelijk is voor de evolutie. Zonder stress waren wij er niet. Angst valt onder de familie van stress. Angst is zelfs erg nuttig. Het is handig om voor te stellen dat donkere wolken kunnen leiden tot onweer en dat er achter een ritselend bosje een roofdier zich kan verschuilen. De angst van tegenwoordig is echter van een andere orde.

Hoe angst ons in zijn greep houdt

Tegenwoordig gebeuren er weinig zaken in het dagelijks leven waarvoor wij werkelijk angst hoeven te hebben. Wij hebben in Nederland een vrij veilig leven. Echter, schijn bedriegt. We worden constant gebombardeerd met aanslagen, Trump, financiële crisissen, oorlogen, milieuproblematiek en het steeds strakker zittende keurslijf van verwachtingen in de samenleving. Dit voedt onze stress en angsten voor wat er wel niet allemaal mis kan gaan. Vanwege het internet en de tv kunnen wij op elk moment zien wat er over de hele wereld gebeurt. Tegelijkertijd hebben wij weinig tot geen directe invloed op deze gebeurtenissen. Wij kunnen niet zelf voorkomen dat er aanslagen worden gepleegd, Trump wordt afgezet of dat de milieuvervuiling stopt. ‘Er gebeurt overal ellende en ik kan er niets aan doen’. Ik zou er ook angstig van worden.

Angst en controle

Hoe ga je dan om met deze angsten? Het is belangrijk om te weten dat angsten natuurlijk zijn en zelfs nuttig. Realiseer je ook wat angsten zijn: een voorstelling van iets wat jij verwacht dat naar gaat zijn. Het betekend niet dat het naar is of zal zijn, alleen maar dat je kan voorstellen dat het naar gaat worden. Probeer de problemen te relativeren. De problemen zijn er wel, maar dat betekend niet dat jij de problemen hoeft op te lossen. Focus op je eigen omgeving en op wat jij kan doen in je eigen omgeving. Je kan bijvoorbeeld niet voorkomen dat er aanslagen gepleegd worden, maar je kan er wel naar streven om mensen respectvol en onbevooroordeeld te benaderen.

Uiteindelijk gaat angst om controle of eigenlijk om het verlies van controle. Wij hebben onze persoonlijke omgeving zo groot gemaakt dat het bijna de hele wereld omvat. Logisch dat we dan angstig worden. De kunst is dan ook om je wereld weer kleiner en behapbaar te maken. Concentreer je op je directe omgeving, je gezin, vrienden, familie, werk, etc. Daar heb je (beperkte) invloed op. Je zelfvertrouwen neemt toe en je krijgt meer grip op je leven. Op deze manier kan jij je angsten zoveel mogelijk beperken, in je kracht komen en kan jij jouw stukje wereld een stukje beter maken.

Waar in deze blog de angsten op de grote ontwikkelingen in de wereld centraal staan zal in mijn volgende blog de angsten in je directe omgeving centraal staan.

Wil jij leren beter om te gaan met angsten? Neem dan contact met mij op en dan maak ik werk ik met jou aan jouw angst.

Klik hier voor om meer artikelen te vinden van Moedige Mannen blog.