Gevoel: wat is het en wat moet je er mee?

Gevoel… iedereen heeft het, maar niemand weet wat het precies is. Het is iets mysterieus. Vaak wordt gevoel als lastig ervaren. Het staat een goed beoordelingsvermogen in de weg en je zit er vaak niet op te wachten. Je reageert door je gevoel vaak impulsief en in relaties wordt het helemaal complex. Je eigen gevoelens kunnen verwarrend zijn. Woede die opeens komt opborrelen, verdriet waar je geen woorden voor hebt en liefde die je hoofd op hol doet slaan. In deze blog gaan we gevoelens verkennen.

Uitspraak over gevoelens en emoties

Het verschil tussen gevoelens en emoties

Voor ik verder inga op emoties en gevoelens is het goed om het onderscheid tussen de twee uit te leggen. Gevoelens gaan over wat er binnen in jou gebeurt. Het is vaak langdurig en het is niet direct zichtbaar voor anderen. Het is meer een staat van zijn. Denk bijvoorbeeld aan een depressie, vreugde of tevredenheid. Emoties zie ik als een uiting van het gevoel. Emoties zijn een tijdelijke staat van zijn, zoals lachen, huilen, boos zijn of gefrustreerd en dit is door andere mensen te zien. Het is vaak een directe reactie op een prikkel (van buiten).

Mijn haat-liefde relatie met gevoelens en emoties

Net zoals veel mannen heb ik een soort haat-liefde relatie met gevoelens en emoties. Toen ik opgroeide had ik weinig toegang tot mijn gevoelens. Ik voelde mij vrij gebalanceerd en krachtig. Mijn leven verliep eigenlijk wel lekker, ondanks dat er veel problemen waren. Ik had veel vrienden, had het naar mijn zin op school en presteerde goed en ik had veel hobby’s. Ik voelde mij over het algemeen goed. Af en toe had ik het wel moeilijk. Soms was ik verdrietig en treurig wanneer ik alleen was. Soms werd ik gepest wat niet altijd leuk was. Maar ik zette mij er snel overheen. Alles was goed. Pas rond mijn 25ste begon ik in contact te komen met mijn gevoelens. Nou ja, in contact ik werd er meer door overweldigd. Na 25 jaar verwaarlozing kwamen mijn emoties in alle heftigheid boven drijven. Ik kreeg last van angsten, lichte depressie, rusteloosheid, irritatie, boosheid, zorgen en last van mijn nek en rug. Waar was die sterke gebalanceerde man gebleven die alle problemen kon trotseren en die een mooi leven leidde? Er was iets goed mis. Ik had door dat ik hulp nodig had. Ik ben naar een psycholoog gegaan waar ik een aantal jaren in behandeling ben geweest. De therapie was gericht op mijn gedachtes en mijn denkpatronen. Dit hielp gedeeltelijk bij de gevolgen, maar de oorzaken bleven. Ik begon mij te realiseren dat ik mijn problemen niet kon trotseren als ik het met mijn hoofd bleef  beredeneren en weg relativeerde. Ik moest de oorzaken vanuit mijn gevoel gaan trotseren en mijn gevoelens leren herkennen en accepteren. Toen ik hiermee aan de slag ging merkte ik dat ik snel stappen maakte. Ik leerde mijn gevoelens langzaamaan kennen. Mentaal was ik sterk ontwikkeld, maar op het gebied van emoties en gevoel was ik net zo ver ontwikkeld als een baby. In deze periode ben ik erachter gekomen dat ik hooggevoelig ben en dat ik een rijk gevoelsleven heb. Een wereld ging voor mij open. Ik kwam beter in balans door hier meer tijd en aandacht aan te besteden. Ik was niet meer die stoere jongen, maar een completere man. Ik ontwikkelde mijn intuïtie, waardoor ik betere beslissingen voor mijzelf kon maken en er meer ruimte kwam voor anderen.

De verkettering van gevoelens en emoties

Het lastige van emoties en gevoelens is dat wij ze hebben verketterd tot onruststokers, rebellen die je zo ver mogelijk uit je buurt wil houden. Dit hebben wij grotendeels te danken aan de oude Grieken. Veel van de oude Griekse filosofen hadden een sterke focus op het aanscherpen van de mentale capaciteiten en een scheiding van ‘hart en hoofd’. Het is niet raar dat dit beeld verder versterkt is door de jaren heen aangezien de oude Grieken de basis vormde voor onze hedendaagse maatschappij. Negatieve gevoelens en emoties vinden wij vaak lastig, omdat wij er geen controle over hebben en ons er slecht onder voelen. Het ironische is dat wij ons er zo slecht onder voelen, omdat wij het willen controleren en het lastig vinden. Gevoelens en emoties kunnen juist je grote vriend zijn. Ik beschouw ze als een waarschuwingssignaal. Als ik mij down voel weet ik dat er iets niet lekker gaat. Ik kan dan nagaan of er iets is gebeurd waardoor ik mij zo voel. Ik kan ook meer aandacht aan mijzelf besteden door bijvoorbeeld te mediteren of  meer rust te nemen. Als ik vreugde voel weet ik dat er iets is gebeurd wat mij erg pleziert. Vervolgens ga ik uitzoeken wat mij heeft pleziert en ga ik dat vaker doen, want dat is een bron van vreugde.

Acceptatie van gevoelens

Wat vooral belangrijk is dat je accepteert dat de gevoelens er zijn. Het is oké als je je een periode down voelt. Door te realiseren dat het een gevoel is wat als een golfbeweging werkt kan je er beter mee omgaan en meer aan de stabiliteit op de lange termijn denken. Het is oké als je wilt huilen, want emoties zijn signalen naar anderen. Het triggert een ander om in actie te komen. Een broeder kan dan bijvoorbeeld begrip tonen, troosten of relativeren. Omdat jij je openstelt heeft de ander ook de kans om zich open te stellen. Hierdoor krijg je meer diepgang in relaties en kan je er beter voor elkaar zijn.

Moedige Man met gevoel

Je krijgt meer inzicht in je gevoelens en emoties op het moment dat je kan accepteren dat ze er zijn. Je krijgt er minder ‘last’ van, omdat je het niet langer verstopt. Hierdoor kan je jezelf beter ontwikkelen, wordt je minder impulsief en kan je beter omgaan met de uitdagingen in je leven.

Als jij je gevoelens uit de schaduw haalt kan je een completere man worden!

Wil jij (beter) leren omgaan met gevoelens? Neem dan contact met mij op.

Klik hier om meer artikelen te vinden van Moedige Mannen blog.