Herrijzen uit je as

In mijn vorige blogs heb ik veel gesproken over de oorzaken van burn-out klachten, zowel individueel als sociaal/maatschappelijk. Het is belangrijk om te weten waar burn-out klachten vandaan komen, maar nog belangrijker is om te weten hoe je ermee om kan gaan en wat je ermee kan doen. Kortom naar oplossingen werken. In deze blog zal ik meer vertellen over wat ik hierover heb geleerd.

Herrijzen uit je as

De weg naar herstel

Zoals eerder aangegeven ligt naar mijn mening de eerste verantwoordelijkheid van de klachten van een burn-out bij de persoon zelf. Dit heeft het voordeel dat je ook zelf kan werken aan de oplossing. Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een aantal punten die ik heb geleerd, zowel uit eigen ervaring met een burn-out als van kennis die ik heb opgedaan van professionals, mijn opleiding en boeken:

  • Vaak ligt de basis van het doorschieten in bijvoorbeeld perfectionisme en controle bij onrealistische overtuigingen. Bijvoorbeeld dat je geen fouten mag maken of dat je sociaal en gezellig moet zijn. Je kan je eigen gedachten over perfectie toetsen door erover te praten met mensen in je omgeving. Hoe denken zij erover? Dit geeft vaak verfrissende inzichten. Hierdoor kan er ook meer begrip komen van de omgeving.
  • Begin met ‘nee’ te zeggen. Dit kan laagdrempelig, bijvoorbeeld een keer nee zeggen om een afspraak te maken met een kennis wanneer je dit eigenlijk niet wil. Eerst zal dit ongemakkelijk zijn, maar des te vaker je dit doet des te beter het aanvoelt. Bijkomend voordeel is dat mensen om je heen beter weten waar ze aan toe zijn en ook jou meer respecteren, omdat jij je grenzen aangeeft.
  • Durf te falen. Vaak houdt de angst voor falen je vast. Door het voorkomen van falen verspil je veel energie om je ‘perfecte’ leven hoog te houden. Succes wordt niet bereikt door het vermijden van falen, maar succes komt na vele malen falen, leren en weer opstaan. Daarnaast faalt iedereen, zelfs of juist de meest succesvolle mensen. Hier komt moed bij kijken.
  • Zorg voor structuur en regelmaat in je leven. Dit geeft je houvast en voldoening. Verwerk in je structuur zaken, zoals sporten, (vrijwilligers)werk, huishouden en ontspanning. Bouw in je structuur ook tijd voor jezelf in, waarin je alleen bent. Je kan bijvoorbeeld denken aan wandelen, mediteren, een terrasje pakken of alleen naar de bioscoop. Op dat soort momenten leer je om op een positieve manier alleen met jezelf te zijn. In het begin is het waarschijnlijk ongemakkelijk, maar op een gegeven moment ga je dat soort momenten waarderen.
  • Als je graag voor andere mensen zorgt is het belangrijk om te onthouden dat je pas echt voor anderen kan zorgen als je voor jezelf kan zorgen. Jij bent de hoofdrolspeler in je eigen film, niet je gezin, je familie, je werk, je vrienden of anderen. Leer van jezelf te houden dan merk je ook dat je ruimte hebt om oprecht van anderen te houden.
  • Het klinkt onmogelijk als je er midden inzit, maar een burn-out biedt je ook een kans. Ik zie een burn-out als een handrem. Je geest en lichaam zeggen dat je te ver bent gegaan en dat er iets moet veranderen. Als je deze kans kan en wil pakken dan kom je er beter uit en kan je de poppenkast achter je laten. Je leert jezelf beter kennen en kan weerbaarder worden.

Ondersteunende omgeving

Los van bovenstaande punten is het ook fijn als je omgeving beter om kan gaan met een burn-out. Aangezien de klachten wijdverspreid zijn door alle lagen van de bevolking zou het zeker helpen als de omgeving ook hiervan zou kunnen leren. Zowel de persoon die een burn-out heeft als de omgeving zal hier profijt van hebben. De volgende punten kunnen hierin helpen.

Als familie, vriend en/of partner kan het moeilijk zijn om te zien en te accepteren dat een dierbare een burn-out heeft. De persoon lijkt niet meer zichzelf. Realiseer dat burn-out een serieuze aandoening is en een deel van het probleem kan zijn dat de persoon oprechte aandacht mist uit zijn omgeving. Voor de omgeving is het ook vaak een moeilijke situatie, je ziet iemand om wie je geeft lijden maar het lijkt alsof je er weinig aan kan doen. Als je deze onmacht voelt, probeer er dan alleen voor de persoon te zijn. Het feit dat je interesse toont, luistert en vooral niet oordeelt kan een groot verschil betekenen. Dan leer je ook wat je wel kan doen. Je hoeft niet te adviseren of heel actief te zijn. Bereid je erop voor dat het een lang proces kan zijn van soms wel meerdere jaren. Vaak merk je als omgeving ook de veranderingen die de persoon met een burn-out ondergaat. De dynamiek in bijvoorbeeld een gezin of vriendengroep kan veranderen. Hiervoor is flexibiliteit nodig om je aan te passen aan de nieuwe rollen, maar het kan ook een mooie kans bieden tot betere en stabielere relaties.

Een burn-out is niet makkelijk om mee te leven, zowel voor de persoon die last heeft van de klachten als zijn omgeving. Als jij en je omgeving echter willen werken aan een betere toekomst kan dit een louterende periode zijn. In de volgende blogs zal ik verder ingaan op de rollen van ouders, partners en vrienden in het leven van een man (met een burn-out).

Wil je leren hoe je om kan gaan met je burn-out en er beter uit kan komen? Bekijk dan wat mijn coaching voor jou kan betekenen.

Klik hier voor om meer artikelen te vinden van Moedige Mannen blog.