Hoe je jouw angst voor je kan laten werken

Je kent het gevoel wel. Een onbestemd gevoel dat er iets gaat gebeuren waar jij onderdeel van bent, maar waar jij geen onderdeel van wil zijn. Dit gevoel komt vaak naar boven voordat je een sollicitatie- of een functioneringsgesprek moet voeren, wanneer je nieuwe mensen ontmoet of wanneer er een aanslag is gepleegd. Er gaan doemscenario’s door je hoofd: je gaat je druk maken, je wordt nerveus en je gaat zweten. Kortom, je voelt angst. Heel vervelend, maar tegelijkertijd ook heel natuurlijk.

Een man met persoonlijke angst

Angst in je eigen omgeving

In mijn vorige blog schreef ik over de angst voor grote maatschappelijke problemen, zoals terrorisme, oorlog, milieuvervuiling en de financiële crisis. Dit zijn gebeurtenissen die vaak ver van je af staan. Er is echter ook een andere soort angst waar iedereen in het dagelijks leven mee te maken krijgt. Over deze angst gaat het in deze blog.

Mijn ervaring met angst

Voor mij persoonlijk ligt angst voornamelijk in de omgang met mensen en wanneer ik iets moet presteren. Vroeger vreesde ik in mijn werk dat ik door de mand zou vallen. Voor mijn gevoel was ik helemaal niet zo goed in mijn werk als mijn leidinggevende en mijn collega’s dachten en ik was bang dat ze daar achter zouden komen. Hierdoor werd ik minder productief, omdat de kans aanwezig was dat ik betrapt zou worden als ik mijn onderzoeken zou afronden. In het contact met mensen loop ik soms ook tegen angsten aan. Ik ben graag in contact met mensen, maar het levert mij ook de meest spannende momenten in mijn leven op. Zo vind ik netwerken erg spannend. Ik maak mij veel zorgen of mijn verhaal goed genoeg is en of ik goed overkom.

Deze persoonlijke angsten liggen vaak diep. In mijn geval is het een combinatie van enerzijds hoge verwachtingen van mezelf en van anderen en anderzijds het ontbreken van zelfvertrouwen. Ik dacht altijd dat anderen het allemaal beter konden en dat ik niet zo bijzonder was. Eigenlijk was ik nooit echt met mezelf bezig, maar meer met wat ik dacht dat anderen wilden of van mij dachten. Ik creëerde een beeld van mezelf dat ik niet werkelijk was. Op een gegeven moment voelde ik frictie, omdat het niet klopte. Deze frictie uitte zich onder andere in angsten. Langzaamaan begon ik mij te realiseren dat deze angsten mij vertelde dat het beeld dat ik naar buiten liet zien niet klopte met wie ik van binnen was. Dat was het signaal voor mij om dingen anders aan te pakken.

Praten en confronteren

Hoe pak je dit soort angsten aan? Allereerst is het belangrijk om je te realiseren wat angst is: een voorstelling van iets wat jij verwacht dat naar gaat zijn. Het betekend niet dat het naar is of zal zijn, maar alleen dat je je kan voorstellen dat het naar gaat worden. Over je angsten praten met anderen helpt. Dit is vaak paradoxaal, want je angsten kunnen juist voorkomen dat je erover gaat praten. Je kan dit klein aanpakken door te praten met iemand die je vertrouwt of juist met iemand die wat verder van je af staat. Door met veel mensen te praten kwam ik erachter dat iedereen last heeft van angsten. Tevens kreeg ik meer zelfvertrouwen door te praten met anderen. Ik ontdekte mezelf door anderen.

Een andere goede methode is je angsten confronteren. Dit is niet altijd makkelijk. Uit onderzoek blijkt dat je zelfvertrouwen een boost krijgt wanneer je aan een succesvol moment terugdenkt voordat je de confrontatie aangaat. Je zult merken dat wanneer je de confrontatie aangaat het minder erg is dan het van tevoren leek. De kans is aanwezig dat je er zelfs voldoening uithaalt. Het mooie van het ‘doen’ is dat je zelfvertrouwen groeit. Niets is beter tegen angsten dan ervaren dat de werkelijkheid meevalt of zelfs goed uitvalt. Angsten vertellen wat over jezelf en je kan ernaar leren luisteren. Vaak hebben angsten te maken met iets wat belangrijk voor je is. Je bent dan ook vaak angstig dat iets tegenvalt, dat je niet geaccepteerd wordt zoals je bent of dat je niet goed genoeg bent. Als je deze angsten overwint krijg je uiteindelijk wat je wil.

Hoe angst jou kan helpen

Angsten loslaten geeft je meer controle. Zo is mijn coachingspraktijk cruciaal om mijn levensmissie, het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling voor mannen, waar te maken. Om mijn praktijk tot een succes te maken is netwerken erg belangrijk. Om goed te kunnen netwerken moet ik mijn angst voor netwerken de baas worden. Dit ben ik nu, na een jaar, intensief aan het doen en ik geniet ervan! Ik heb een kans om mijn verhaal te vertellen. Veel mensen reageren enthousiast en het biedt nieuwe kansen voor mijn praktijk. Mijn angst voorkwam dat ik deed wat ik het liefst wilde: in contact komen met mensen. Tegelijkertijd heeft mijn angst mij zover gebracht dat ik ben gaan netwerken.

Angsten kunnen heel heftig zijn en je remmen in je leven en je persoonlijke ontwikkeling. Het volledig vrij zijn van angsten kan waarschijnlijk niet. Als je echter leert te luisteren naar wat de angsten jou vertellen dan kan het jouw sleutel worden tot een beter leven met minder angst.

Wil jij het beste uit je angsten halen? Neem dan contact met mij op en dan maken wij werk van jouw angsten.

Klik hier voor om meer artikelen te vinden van Moedige Mannen blog.