Hoe jij je goede voornemens omzet in succes

Een nieuw jaar is aangebroken. Na de feestdagen gaan we met frisse moed weer aan de slag. Het begin van het jaar geeft energie en brengt ons in de juiste stemming. We gaan aan de slag met goede voornemens of doelen. Wat mij betreft is het goed om te werken aan de man die je wilt worden. Dit kan overigens op elk moment van het jaar. Maar het kan een behoorlijke uitdaging zijn om die goede voornemens vol te houden. In deze blog zal ik  uitleggen hoe jij dit jaar wel je voornemens en doelen kan behalen.

Goede voornemens behalen

De man worden die jij wilt zijn

Er hangt vaak veel negativiteit rond goede voornemens. Het lijkt wel alsof het verkeerd is om te streven naar verbetering van jezelf. Vaak wordt het als onzin of onhaalbaar gezien. Dat is erg jammer, want  doelen en voornemens kunnen je juist helpen om de man te worden die je wilt zijn.

Happy end?

De top-3 van beste voornemens in Nederland zijn volgens ING meer sporten/bewegen, minder druk maken en afvallen. Daarnaast is er ook een groep mensen die wil stoppen met drinken. Stel je voor dat jij één van de 80% van de mensen bent die volgens  ING een goed voornemen heeft. Hoe breng je dit dan tot een goed eind? Want zeg nou zelf, iedere man wil toch een happy end?

Focus je energie

Ik begin eerst bij de voornemens zelf. Het is belangrijk om niet meer dan één of twee goede voornemens tegelijk te hebben. Goede voornemens gaan per definitie om het veranderen van je gedrag en dit kost energie. Leven volgens een bepaalde routine is makkelijker en kost minder energie. Met een goed voornemen  moet je gaan nadenken voor je een drankje pakt, wat je eet of waar je je geld aan uitgeeft. Je kans op slagen is hoger als je je focust op één doel waar je al je energie in kan steken.

Verwachtingen managen

Als je vervolgens je goede voornemen of doel hebt bedacht is het belangrijk om je verwachtingen te managen. De kans is aanwezig dat het behalen van je doel langzamer gaat dan verwacht. Tevens is het geen rechte lijn naar succes. De uitdaging in het behalen van je doel ligt dan ook niet zozeer in het rigoureus verbannen van drank of stress of elke dag keihard sporten, maar in het herstel nadat je toch bijvoorbeeld dat drankje hebt gepakt. Als je je gedrag wil veranderen gaat het namelijk om de lange termijn, terwijl je vaak gefocust bent op de korte termijn. Als je een keer de fout in gaat betekend het voor veel mensen meteen  dat je gefaald hebt of geef je het langzaamaan op. Maar die paar keer dat je  toegeeft aan die vreugdevolle geneugten wegen niet op tegen al die keren dat je  bezig bent met de verandering. Bereidt je hierop voor. Houdt er rekening mee dat je weleens de mist in kan gaan, maar dat het niet het einde van de wereld is. Wat heb je nodig om de draad weer op te pakken?

Maak het jezelf makkelijk

Omdat goede voornemens meestal gaan over het aanleren van nieuw gedrag zal je het vaak, zeker in het begin, niet leuk vinden. Dit is geen signaal dat het niets voor je is of niet werkt. Je moet alleen nog wennen. Maak het voor jezelf dan ook zo makkelijk mogelijk. Als je meer wil sporten zorg er dan voor dat je dat inplant op een moment dat je er tijd voor hebt. Maak het structureel, zodat je een ritme kan opbouwen. Bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag om 20.00 uur hardlopen. Geef dit ook door aan de mensen in je omgeving. Als je wilt stoppen met drinken laat het dan weten aan de mensen om je heen en leg ze uit waarom je dat wilt. Dan kunnen je broeders je hierin steunen door je bijvoorbeeld geen drank aan te bieden. Als ze dat toch doen dan kan je ze er op aanspreken.

Falen hoort erbij

Ondanks al je goede intenties kan het zijn dat je je goede voornemens of doelen niet waarmaakt. Dit kan gebeuren, falen hoort ook bij het leven. Maar van elke poging die je doet kan je leren. Het is dan ook belangrijk om achteraf te analyseren waar het misging. Waardoor kwam het dat je oude gedrag weer de boventoon ging voeren? Wat was de situatie, wat deed jij en wat deed je omgeving? Was er een broeder die bleef aandringen om mee te drinken, was je te moe om te sporten of maakte je te weinig tijd voor jezelf? Op deze manier wordt het falen een leerproces, waardoor je kans van slagen de volgende keer groter wordt.

Mijn ervaring met goede voornemens

Zelf ben ik drie jaar geleden begonnen met het goede voornemen om beter voor mijzelf te zorgen. Ik heb daarvoor een aantal stappen genomen. Zo begon ik met mediteren, omdat ik merkte dat ik vaak onrustig was en mij druk maakte. De meditatiesessies waren in het begin heftig. Omdat ik het structureel twee keer per dag deed ging het steeds beter en merkte ik dat het werkte. Ik voelde mij een stuk rustiger. Ik doe mijn meditatiesessies direct bij het opstaan en ’s avonds. In het begin deed ik het vlak voor het slapen, maar dit werkte op een gegeven moment niet meer. Ik was regelmatig te moe waardoor ik het mediteren oversloeg. Het werkte beter toen ik besloot om het standaard om 20.00 uur te doen, mijn vrouw kijkt dan Goede Tijden Slechte Tijden. In het weekend mediteer ik alleen ‘s morgens. Dit ritme en de positieve effecten zorgen ervoor dat ik dit elke dag wil blijven doen.

Goede voornemens zijn goed om te hebben. Je kan het zien als een uitdaging en het kan je helpen een betere man te worden. Als je niet teveel goede voornemens hebt, aan de lange termijn denkt, je verwachtingen tempert, structuur inbrengt, je omgeving erover inlicht en falen als leergeld ziet, dan staat niets jou in de weg om je doel te bereiken!

Heb je vragen over je voornemens of doelen? Kom dan langs bij mijn gratis inloopspreekuur voor mannen.