Hoe jij door preventie een krachtigere man kan worden

Wij mannen zijn over het algemeen niet zo goed in het voorkomen van problemen, ook wel preventie genoemd. Wij hebben vaak een soort pragmatische hands-on benadering. We lossen het pas op wanneer wij last krijgen van de problemen. Dat klinkt ook logisch. Waarom zou je je bezighouden met uitdagingen als je er nog weinig last van hebt of als ze er nog niet zijn? Om één simpele reden: voorkomen dat je in de problemen komt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

 Er is geen tijd te verspillen voor [reventie

Waarom wij niet aan preventie doen

Mannen doen weinig aan preventie, omdat de meeste mannen vaak bij de dag leven en niet gewend zijn om voor zichzelf te zorgen. Dit komt je vast wel bekend voor: als je grieperig bent ga je gewoon aan het werk; als je regelmatig sombere gedachten hebt ga je ervanuit dat het wel overgaat; als je voor de zoveelste keer ruzie met je partner hebt waait het wel weer over. Tot dat dit niet gebeurt en je zwaar ziek wordt, een depressie krijgt of je relatie kapot gaat. Dan komt de pijn en vraag je je af waarom je niet eerder aan de bel had getrokken. Dit kan anders. Het heeft te maken met je mindset en hoe je in het leven staat.

Hoe preventie jou in je kracht brengt

Het is belangrijk om te leren goed voor jezelf te zorgen. Dat je leert om niet af te wachten tot er problemen ontstaan, maar je openstelt voor de signalen die worden afgegeven en daar proactief op reageert. Wat zou er gebeuren als je deze signalen niet negeert of vermijdt, maar er nieuwsgierig naar bent en het analyseert. Heb ik vaker last van een negatieve stemming? Hebben wij steeds dezelfde woordenwisselingen? Ben ik al maanden vermoeider dan normaal? Wees kritisch naar jezelf en praat erover met mensen in je omgeving. Dit is spannend, maar realiseer je dat andere mannen ook tegen dit soort problemen aanlopen. Als je dit doet voordat het heftig wordt kan je er ook nog ‘normaal’ over praten en er wat aan doen. Het geeft je ook kracht, want je hebt zelf kunnen voorkomen dat je in de problemen komt. Dit sterkt je zelfvertrouwen waardoor het de volgende keer makkelijker wordt. Op deze manier wordt het een zelfversterkende cyclus.

Mijn ervaring met preventie

Zelf heb ik na mijn periodes van overspannenheid geleerd om beter voor mijzelf te zorgen. Ik heb een aantal maatregelen genomen om ‘mijzelf te beschermen tegen mijzelf’. Zo mediteer ik elke dag om mentaal in balans te blijven, doe ik dagelijks oefeningen voor mijn nek en rug en beweeg ik regelmatig om mijn lichaam flexibel te houden en sterk ik mijn zelfvertrouwen door dagelijks koud te douchen. Ik weet van mijzelf dat ik niet snel praat over de dingen waar ik tegenaan loop in mijn leven. Ik praat liever over andere mensen. Daarom praat ik ook wekelijks met mijn vrouw over hoe de week was en waar we tegenaan lopen. Ook als het over haar gaat. Hierdoor kan ik oefenen om meer te praten, kunnen wij elkaar beter begrijpen en voel ik mij beter. Zo blijf ik in mijn kracht en kan ik veel beter omgaan met de uitdagingen in mijn leven. Mede hierdoor is het alweer ruim 5 jaar geleden dat ik voor het laatst overspannen raakte.

Wil jij het beste uit je leven halen? Zorg dan dat je goed voor jezelf zorgt door op tijd aan de bel te trekken en jezelf te beschermen tegen jezelf.

Ben jij na het lezen van mijn blog geïnteresseerd geraakt in wat jij preventief kan doen om in je kracht te blijven? Neem dan nu contact met mij op!

Klik hier om meer artikelen te vinden van Moedige Mannen blog.